ZAPRASZAMY DO KONTAKU! ZNAJDZIESZ NAS W SZEŚCIU MIASTACH

Jak prawidłowo obliczać terminy podatkowe
Zasady obliczania terminów podatkowych to podstawa dla prawidłowego składania deklaracji, zeznań podatkowych, wnoszenia podań do urzędów oraz terminowego regulowania zobowiązań wobec fiskusa. Terminy te mogą być wyrażone w dniach, miesiącach lub latach, a uchybienie im niesie ze sobą określone konsekwencje. W wyjątkowych sytuacjach możliwe jest jednak ich odroczenie lub przywrócenie.
Rodzaje terminów podatkowych
Terminy w przepisach podatkowych występują w dwóch podstawowych formach. Pierwszy typ to terminy wyznaczone jako konkretna data w kalendarzu. Drugi typ obejmuje terminy, które kończą się po upływie wskazanego okresu czasu.
Przykłady typowych terminów wskazanych jako konkretne dni to między innymi obowiązek przesyłania pliku JPK_V7M do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Również deklarację PIT-36 za dany rok podatkowy należy złożyć między 15 lutego a 30 kwietnia roku kolejnego, a formularz PIT-11 należy dostarczyć do urzędu skarbowego nie później niż 31 stycznia.
Terminy drugiego rodzaju oblicza się według zasad wskazanych w art. 12 § 1–4 Ordynacji podatkowej. Termin liczony w dniach kończy się o północy ostatniego dnia. Do liczenia uwzględnia się wszystkie dni kalendarzowe, niezależnie od tego, czy są to dni robocze. Jeśli początek terminu wynika z jakiegoś zdarzenia, jak na przykład doręczenie pisma, nie liczy się dnia tego zdarzenia. Liczenie rozpoczyna się od następnego dnia.
Jeśli termin wyznaczony jest w tygodniach, kończy się w tym samym dniu tygodnia, w którym rozpoczął się okres. Termin określony w miesiącach upływa z końcem dnia odpowiadającego początkowemu dniowi w ostatnim miesiącu. Jeśli takiego dnia nie ma w danym miesiącu, termin kończy się ostatniego dnia miesiąca. W przypadku terminów liczonych w latach, upływają one tego samego dnia w roku, co początkowy dzień terminu, a jeśli taki dzień nie istnieje w ostatnim roku, kończą się dzień wcześniej.
Dzień wolny a terminy podatkowe
Jeśli ostatni dzień terminu wypada w sobotę, niedzielę lub dzień ustawowo wolny od pracy, to termin przesuwa się na pierwszy dzień roboczy następujący po tych dniach. Wynika to z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej. Przykładem dni ustawowo wolnych od pracy są między innymi: Nowy Rok, Święto Trzech Króli, Wielkanoc, Święto Pracy, Boże Ciało, Wszystkich Świętych czy Boże Narodzenie.
Są jednak wyjątki. Przesunięcie terminu nie dotyczy przypadków, gdzie przepisy wprost to wykluczają. Dotyczy to na przykład składania informacji kwartalnych przez podatników VAT korzystających ze zwolnienia SME, podatników objętych procedurą unijną oraz zagranicznych podmiotów objętych procedurą nieunijną. W tych sytuacjach termin nie ulega przesunięciu, nawet jeśli ostatni dzień wypada w dzień wolny od pracy.
Planowane zmiany przepisów
Ministerstwo Finansów planuje doprecyzowanie przepisów dotyczących przesuwania terminów wypadających w dni wolne. Obecne regulacje budzą wątpliwości w kontekście terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Sądowe orzecznictwo skłania się ku wykładni literalnej, która dopuszcza przesunięcie takiego terminu. Proponowane zmiany mają ograniczyć możliwość przesunięcia jedynie do terminów związanych z wykonaniem czynności, takich jak złożenie deklaracji, zapłata podatku czy wniesienie odwołania. Przedawnienie zobowiązania podatkowego nie będzie mogło zostać w ten sposób przedłużone.
Propozycja ta została ujęta w projekcie ustawy z dnia 26 marca 2025 roku, oznaczonym jako druk nr UD196 i obecnie znajduje się w fazie opiniowania.
Możliwości uniknięcia negatywnych skutków spóźnienia
Podatnik może uniknąć negatywnych konsekwencji opóźnienia poprzez odroczenie lub przywrócenie terminu. Odroczenie dotyczy terminów materialnoprawnych i jest możliwe na wniosek podatnika, jeśli nie minął jeszcze dany termin. Konieczne jest wykazanie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego oraz dołączenie dowodów potwierdzających zasadność wniosku.
Przedsiębiorcy starający się o odroczenie muszą także uwzględnić przepisy o pomocy publicznej. Mogą wnioskować o ulgę niezwiązaną z pomocą publiczną, pomoc de minimis lub pomoc publiczną na cele określone w art. 67b § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej.
Terminy procesowe, jak te do złożenia odwołania od decyzji urzędu skarbowego, mogą być przywrócone po ich upływie. Wniosek o przywrócenie należy złożyć w ciągu 7 dni od dnia ustania przyczyny, która uniemożliwiła dotrzymanie terminu. Musi on zawierać uprawdopodobnienie braku winy oraz wykonanie zaległej czynności jednocześnie ze złożeniem wniosku.
Jednym z wyjątków jest termin na złożenie zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli podatkowej. Wynosi on 14 dni od doręczenia protokołu i nie podlega ani odroczeniu, ani przywróceniu, niezależnie od jego klasyfikacji prawnej.
Przykład
Spółka z o.o. dokonała przelewu za fakturę opiewającą na kwotę przekraczającą 15 tysięcy złotych na rachunek nieujęty w wykazie podatników VAT. W takim przypadku obowiązuje 7-dniowy termin na złożenie zawiadomienia ZAW-NR. Jeżeli przelew został zlecony 23 czerwca 2025 roku, zawiadomienie należy złożyć najpóźniej 30 czerwca 2025 roku.
Przykład
Podatnik złożył papierową wersję deklaracji PIT-37 za 2024 rok w dniu 15 kwietnia 2025 roku. W związku z tym termin zwrotu nadpłaty podatku dochodowego, wynoszący 3 miesiące, upłynie 15 lipca 2025 roku. Datą zwrotu jest odpowiednio dzień obciążenia rachunku bankowego, data nadania przekazu pocztowego lub wypłata gotówki.
Przykład
Osoba zobowiązana do złożenia informacji ORD-U za 2024 rok musi to uczynić do końca listopada 2025 roku. Jako że 30 listopada 2025 roku przypada w niedzielę, termin przesuwa się na poniedziałek, 1 grudnia 2025 roku.
Terminy które nie mogą zostać odroczone
Nie podlegają odroczeniu między innymi:
- terminy przedawnienia prawa do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe
- przedawnienie prawa do wydania decyzji dotyczących ulg podatkowych
- przedawnienie zobowiązania podatkowego
- przedawnienie należności płatników
- terminy dotyczące zwrotu nadpłaty podatku oraz złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty
- terminy dotyczące wystawiania i przechowywania rachunków
- decyzje o odpowiedzialności osób trzecich
Podsumowanie
Zrozumienie zasad obliczania terminów podatkowych oraz możliwości ich przesunięcia lub przywrócenia ma kluczowe znaczenie w unikaniu niepotrzebnych problemów z administracją skarbową. Wiedza ta pozwala skutecznie zarządzać obowiązkami podatkowymi i minimalizować ryzyko sankcji za niedopełnienie formalności. Szczególnie przedsiębiorcy powinni uważnie śledzić zmieniające się regulacje, aby nie przegapić żadnego terminu, którego skutki mogą być kosztowne i trudne do odwrócenia.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.)
Ustawa z dnia 11.03.2004 r. o VAT (Dz. U. z 2025 r. poz. 775)
Źródło informacji
Gazeta Podatkowa nr 51 (2239) z dnia 26 czerwca 2025 roku, strona 14
Autorka: Małgorzata Żujewska
Ostatnie wpisy
Zwolnienie z podatku od nieruchomości a wyrok TSUE: co oznacza sprawa C-453/23 dla przedsiębiorców
W ostatnim czasie pojawiło się istotne orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma znaczenie dla wielu przedsiębiorców korzystających z infrastruktury...
Ulga podatkowa dla przedsiębiorców zatrudniających żołnierzy WOT
W obliczu rosnącego znaczenia obronności państwa ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie nowego instrumentu wsparcia dla przedsiębiorców, którzy angażują się w...
Zmiany dla przedsiębiorców od 1 lipca 2025 r. Co dalej z kasami fiskalnymi
Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce od lat wiąże się z koniecznością śledzenia wielu zmian zarówno podatkowych, jak i formalno-prawnych. Choć...
WIEDZA I WSPARCIE
POTRZEBUJESZ WSPARCIA KSIĘGOWEGO?
SPRAWDŹ NASZE USŁUGI Z PEŁNEGO ZAKRESU OBSŁUGI KSIĘGOWEJ