ZAPRASZAMY DO KONTAKU! ZNAJDZIESZ NAS W SZEŚCIU MIASTACH

Co warto wiedzieć o rozliczeniach z ZUS?
Bycie przedsiębiorcą wiąże się z wieloma przywilejami, ale też obowiązkami. Jednym z tych ostatnich jest z pewnością kontakt z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w celu rozliczania swojej osoby, a także pracowników, o ile ich posiada. Obowiązek ten ciąży na przedsiębiorcy od momentu powstania jego firmy. Umarzany, a w zasadzie zawieszany jest jedynie w momencie zawieszenia prowadzonej przez siebie działalności. Co w takim razie warto wiedzieć o rozliczeniach z ZUS?
Jakie składki należy opłacać w ramach rozliczenia z ZUS?
Czym większa ilość pracowników, tym większa wysokość składek, a co za tym idzie bardziej skomplikowany proces. Sprawy nie ułatwia liczba odprowadzanych kwot w celu różnego rodzaju ubezpieczeń. Wśród nich znajdują się:
- Ubezpieczenie rentowne
- Ubezpieczenie społeczne
- Ubezpieczenie wypadkowe
- Ubezpieczenie zdrowotne
Inaczej rzecz się ma w przypadku ubezpieczenia chorobowego. Uiszczanie składek w tym przypadku nie jest obowiązkiem osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Niemniej, przedsiębiorca ma prawo dobrowolnie opłacać ten rodzaj ubezpieczenia. By to zrobić, należy wypełnić stosowny wniosek (ZUS ZUA) i złożyć go w urzędzie. Warto jednak pamiętać, że okres naliczania składek rozpocznie się wraz z dniem, w którym wypełniony wniosek został zgłoszony.
Na przedsiębiorcy ciąży jeszcze jeden obowiązek rozliczania się z ZUS, a mianowicie uiszczanie składek na Fundusz Pracy. Jednak ten warunek będzie nieobligatoryjny w dwóch przypadkach:
- Jeżeli osoby osiągnęły 55 rok życia (kobiety) lub 60 rok życia (mężczyźni).
- Jeżeli kwota podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie rentowne i emerytalne nie będzie przekraczać, w przeliczeniu na okres jednego miesiąca, wartości minimalnego wynagrodzenia w roku poprzednim.
Kiedy rozliczać się z ZUS?
Opłacanie odpowiednich składek to jedno, drugie to wykonywanie tej czynności w konkretnym terminie. Przedsiębiorca ma obowiązek złożyć deklarację ZUS DRA wraz ze wskazaną w niej opłatą do 10. dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni pod warunkiem, że nie zatrudnia pracowników podlegających ubezpieczeniu, bądź do 15. Dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni, jeżeli takowych pracowników posiada. Nieuiszczenie składek w terminie może wiązać się z naliczeniem kar przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Ostatnie wpisy
Podatek od nieruchomości jako koszt podatkowy
Rok 2025 przynosi istotne zmiany w zakresie przepisów dotyczących podatku od nieruchomości, co skłania przedsiębiorców do weryfikacji podstawy wymiaru tej...
Zbliża się termin zmiany formy opodatkowania – co warto wiedzieć
Przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą mają corocznie możliwość zmiany formy opodatkowania swoich dochodów. Decyzja ta jest kluczowa, ponieważ wpływa nie tylko...
Zasady księgowania w e-commerce
Księgowanie w e-commerce to nie lada wyzwanie, zwłaszcza w kontekście dynamicznego rozwoju branży oraz specyfiki transakcji online. Właściciele sklepów internetowych...
WIEDZA I WSPARCIE
POTRZEBUJESZ WSPARCIA KSIĘGOWEGO?
SPRAWDŹ NASZE USŁUGI Z PEŁNEGO ZAKRESU OBSŁUGI KSIĘGOWEJ